چگونه آنفولانزا را با طب سنتی درمان کنیم

چگونه آنفولانزا را با طب سنتی درمان کنیم

 

آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است اما بدون مصرف داروهای شیمیایی دارای درمان و پیشگیری است. دوره سرایت پذیری این بیماری از یک روز پیش از بروز علائم و تا هفت روز بعد از آغاز علائم بیماری است.

آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار است و آلودگی انسان به این بیماری به صورت انفرادی و یا به صورت گروهی اتفاق می افتد.

علائم بالینی آن شامل تب و لرز، سرفه، گلودرد، بی اشتهایی، تهوع، بی حالی، سستی، نشانه های تنفسی مثل تنگی نفس، تعداد تنفس بالا، تنفس عمیق، سردرد و کوفتگی عضلانی است که در برخی افراد به صورت اسهال و استفراغ بروز می کند.

در راستای رسیدن به تدابیر مناسب این بیماری در طب سنتی ایران، باید سراغ مبحث هوای وبایی (بیماری های واگیردار و آلودگی هوا) رفت. هوای وبایی از دیدگاه این طب مفهوم گسترده ای دارد و با مفهوم اسهال وبایی که امروزه به کار می رود متفاوت است. هوای وبایی با مفهوم بیماری های همه گیر مثل آنفولانزا مرتبط است.

 

راه های جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا در طب سنتی

افراد می توانند پیاز را ریز کنند و آن را در آب جوش بریزند و پس از اینکه آب ولرم شد می توانند از آن استفاده کنند. این معجون تب را پایین آورده و یکی از درمان های مفید برای آنفلوانزا است * دود دادن کندر و اسفند * بخور بابونه یا اسفند یا مورد، آویشن و مرزنجوش * پرهیز از فعالیت بدنی شدید * پرهیز از پرخوری * عدم نوشیدن آب سرد * پوشیدن لباس مناسب * کاهش نزدیکی * مصرف سیب رنده شده با کمی دارچین * پرهیز از غم و غصه * خواب کافی * گذاشتن پیاز یا سرکه یا سیر در چند قسمت از محل زندگی یا کار (و یا سرکه ای که پیاز یا سیر در آن انداخته شده) جهت پیشگیری از آنفولانزا موثر است. البته مقدار باید به اندازه ای باشد که سبب ایجاد مشکل تنفسی نشود. * شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون به خصوص قبل و بعد از غذا به دلیل این که می تواند عامل بیماری را از بین ببرد بسیار کمک کننده است. * تهیه ماسک (پارچه ای) آغشته به سرکه * پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای سرد * خودداری از تماس دست های آلوده با چشم، دهان، و بینی * رعایت بهداشت توسط بیماران

استفاده از سوپ که شامل جو پوست کنده، گشنیز، برگ اسفناج و هویج باشد، به درمان آنفولانزا کمک می کند. این سوپ باید بدون هر نوع گوشت قرمزی مصرف شود * با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری سرماخوردگی، بهترین روش پیشگیری و درمان این بیماری مخلوط کردن آب پرتقال، نارنج، لیمو و عسل و استفاده از آن است که این مخلوط ایمنی بدن را تقویت می کند. * استفاده از بخار اکالیپتوس برای ضدعفونی فضاهای بسته نیز در کمتر شدن سرماخوردگی تأثیر زیادی دارد و می تواند فضاهای آلوده را ضدعفونی کند. * همچنین استفاده ناشتا از آبلیمو، عسل و آب جوش نقش زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. * بهتر است در فصل زمستان از شلغم استفاده کرده و کودکان را به خوردن پیاز تازه برای پیشگیری از سرماخوردگی عادت دهند. زیرا این دو گیاه تأثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

 

راه کارهای درمانی آنفولانزا

* پرهیز از حمام طولانی * کاهش مصرف انواع گوشت در دوره بیماری * پرهیز از نزدیکی * بخور بابونه، آویشن و یا مرزنجوش * کاهش مصرف لبنیات و غذاهای چرب و سرخ کرده * عدم مصرف میوه های آبدار مثل هندوانه، کدو، خیار، خربزه، انگور و همچنین سالاد و قارچ * مصرف سیب درختی شیرین * استفاده از سوپ که شامل جو پوست کنده، گشنیز، برگ اسفناج و هویج باشد، به درمان آنفولانزا کمک می کند. این سوپ باید بدون هر نوع گوشت قرمزی مصرف شود. * مصرف مرغ های کوچک مانند، کبک، بلدرچین و جوجه. * با استفاده از پیاز و ریز کردن آن در آب جوش، می توان آنفولانز همراه با تب را درمان کرد. استفاده از آب پیاز برای کودکان و بزرگسالان موجب پایین آوردن تب در آنان می شود، افراد می توانند پیاز را ریز کنند و آن را در آب جوش بریزند و پس از اینکه آب ولرم شد می توانند از آن استفاده کنند. این معجون تب را پایین آورده و یکی از درمان های مفید برای آنفلوانزا است. * برخی از سرماخوردگی ها در این فصل ویروسی هستند و موجب ایجاد تبخال در افراد می شوند؛ بهترین راه برای درمان تبخال فریز کردن آن با یخ است؛ زیرا این اقدام تأثیر زیادی در درمان تبخال دارد.

 

تبیان