همه برای سلامت

۲۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

انواع پوست و طریقه مراقبت از پوست


در این مطلب انواع پوست و طریقه مراقبت از پوست آماده شد

انواع پوست و طریقه مراقبت از پوست

 

نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن ازنوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بودهر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. بطور کلی 5 نوع پوست وجود دارد:

 

پوست نرمال: نه زیاد خشک و نه زیاد چرب میباشد-مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدودنیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.

طرز مراقبت: روزی دوبـارصـورت خـودرابا شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست کـمـتـر چـروکیده میشود.

طرز مراقبت: روزی 2 مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب کــننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.

 

پوست خشک: پوست نازک و کاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـک است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی کم کار میباشند بنابراین پوست خشک و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروک می بـاشد- در زمستان پوست خشک تر شده و خارش پیدا می کند.

طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید-هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از کـرمـهـایـی کــه محتوی آلفاهیدروکسی اسید میباشد استفاده کنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشک و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید.

 

پوست ترکیبی: اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است- خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یک نوع فراورده و نواحی خشک فراورده دیگری استفاده کنید.

طرز مراقبت: صورت خود را روزی 2 مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.

 

پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـک می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.

طرز مراقبت: از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.

 

منبع:بیتوته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جابر جعفری

خاکشیر: طبع ، خواص ، مضرات و شربت خاکشیر


در این مطلب خاکشیر: طبع ، خواص ، مضرات و شربت خاکشیر گرداوری شد

خاکشیر: طبع ، خواص ، مضرات و شربت خاکشیر

 

خاکِشیر

خاکِشیر (نام علمی: Descurainia sophia)، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب‌بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. پائین گیاهکرک دارست در حالیکه بالای آن بدون کرک می‌باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می‌باشد.

 

ترکیبات شیمیایی

خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد. ضمناً در خاکشیر اسانس روغن فرّاری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است

 

طبع خاکشیر

خاکشیر از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است.

 

طرز تهیه جوشانده خاکشیر

برای تهیه جوشانده خاکشیر باید ابتدا دانه‌های خاکشیر را 15 دقیقه درون آب خیس کنید سپس آب اضافی آن را خالی کنید، و چندین مرتبه شستشو را ادمه دهید. سپس خاکشیر را به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن میل نمایید.

 

خواص خاکشیر

* خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.

* التیام دهنده زخم و جراحات است.

* جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنانگی مفید است.

* خاکشیر ادرار آور است.

* خاکشیر تب‌بُر است.

* برای دفع کرم مفید است.

* التهاب کلیه را برطرف می‌کند.

* سرخک و مخملک را دوا می‌کند.

* خاکشیر صدا را باز می‌کند.

* برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از خاکشیر استفاده کنید.

* از گلها و برگهای گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

* سنگ کلیه را دفع می‌کند. برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد.

برای برطرف کردن جوش صورت که بعلت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا بمدت دو هفته آن را میل میل کنید تا جوشها از بین برود

مصرف خاکشیر در بارداری

جهت رفع یبوست در دوران بارداری، خانم های باردار میتوانند یک قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته و با کمی عسل شیرین کنند و روزی ۱ الی ۲ بار مصرف کنند. مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر آماده نمودن دهانه رحم برای زایمان واژینال موثر است. لذا توصیه می گردد با توجه به اینکه مصرف خاکشیر در دوران بارداری منع مصرف ندارد در زنان باردار جهت تسهیل زایمان استفاده شود.

کمک به بهبود جوش صورت

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاتره، عرق کاسنی ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاتره وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست کم 3 هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

کمک به کنترل فشار خون

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کمک به کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید.

برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک تا دو‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید .بهتر است نوبت اول استفاده از خمیر در طول روز باشد.

دفع سنگ کلیه

درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آن‌ها استعداد سنگ‌سازی‌ را دارد، توصیه می‌کنند. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌مدت 5 ساعت خیسانده و پس از این مدت آن را صاف کنید. سپس ترنجبین صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوری مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

اگر دوست دارید وزن اضافه کنید

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود.

شربت ضد بدبویی دهان

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش اخلاط فاسد در بدن به بوی بد دهان مبتلا شده‌اید می توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتری پیدا کنید.

بهبود لک‌ها با خاکشیر

برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب نیز لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

بهبود اسهال

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. برخی درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد.

 

مضرات خاکشیر

بعضی از افراد هنگامیکه گیاه خاکشیر می خورند ممکن است سردرد بگیرند اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جابر جعفری