انواع ، خواص و مضرات کنجد گرداوری شد

انواع ، خواص و مضرات کنجد

 

کنجد

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است . برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز است . گل های آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند .

میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است .

وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده کنجد در دنیا می باشد . هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند . در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

 

انواع کنجد

دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع دیگر مرغوبتر است.

 

خواص کنجد

1) برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

2) برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید .

3) کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد .

4) نرم کننده معده و روده است.

5) کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده می باشد ، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

6) برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر  می شود.

7) ارده نرم کننده معده و روده هاست.

8) کنجد فشار خون بالا  را کاهش می دهد.

9) کنجد ضد رماتیسم  است.

10) برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

11) دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

12) روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.

13) روغن کنجد سوزش ادرار  را رفع می کند.

14) از روغن کنجد به جای روغن زیتون  در سالاد استفاده کنید.

15) کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معدۀ ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است . این گونه اشخاص باید آن را با عسل وسرکه بخورند .

 

خواص عسل روی حافظه

نتیجه آزمایش‌ها و تحقیقات دانشمندان، نشان دهنده این است که عسل نقش به سزایی در تقویت حافظه دارد. وجود ویتامینD موجود در عسل کلسیم و فسفر بدن را تنظیم می‌کند، در نتیجه حافظه تقویت می‌شود. از طرفی صمغ موجود در عسل نمی‌گذارد جدار عروق سفت شود و آن را نرم نگه می‌دارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب می‌رسد و مطالب بهتر در حافظه می‌ماند.

طرز تهیه
مقداری زعفران دم کرده را به عسل و کنجد اضافه کرده خوب بهم بزنید. البته مقدار زعفران نباید آنقدر زیاد باشد که عسل را شل کند. مثلا یک قاشق غذاخوری زعفران برای یک شیشه کوچک کافی است. نیم ساعت که از ترکیب این مواد گذشت کنجدها روی معجون می‌آیند و فقط هنگام مصرف آن را خوب بهم بزنید و روزی یک قاشق از این معجون مقوی، مفید و در عین حال کم کالری را بنوشید.

 

مضرات کنجد

افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف کنجد و فراورده‌های آن احتیاط کنند.

با وجود گسترده بودن خواص کنجد، مصرف کنجد برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است، چنین افرادی باید آن را با عسل و سرکه بخورند.