هفته 17 بارداری گرداوری شد

هفته 17 بارداری

 

در هفته 17 بارداری جنین وجود خود را به خوبی به شما اثبات می کند. او با کف پاهای خود به شکم شما لگد می زند. در صورتی که کمی متمرکز شوید می توانید این لگدها را بر روی شکم خود احساس کنید. وزن شما نسبت به هفته های گذشته افزایش می یابد. این افزایش وزن شما تنها در افزایش چربی بدن نیست ، بلکه میزان آب درون کیسه آب ، خون ، بندناف ، جنین و . . . خواهد بود. پس به احتمال زیاد شما بزرگ شدن جنین را هم به خوبی احساس خواهید کرد.

استخوان سازی و سفت تر شدن بدن او از هفته 17 بارداری به بعد شکل خواهد گرفت. جنین شما بزرگتر از قبل شده است و این موضوع تنها در سونوگرافی قابل مشاهده می باشد. قطعا دوست دارید که از میزان نرمال وزن و قد در این هفته از بارداری باخبر باشید. این قد و وزن یک عدد ثابت نیست و بر اساس وضعیت قرارگیری جنین ممکن است که کمینه یا بیشینه ای برای او در نظر گرفته شود اما به صورت عادی جنین شما حدودا 13 سانتی متر بلندی و حدودا صد و چهل گرم وزن را با خود به همراه دارد.

در هفته های ابتدایی بارداری معمولا جنین بیشتر بر روی رشد قدی تمرکز دارد و افزایش وزن بیشتر و سنگین تر شدن جنین در هفته های انتهایی بارداری شکل می گیرد. بنابراین نباید تصور داشتن یک شکم بسیار بزرگ را در هفته های ابتدایی بارداری خود همانند هفته 17 بارداری داشته باشید.

مادر باردار با بزرگ تر شدن جنین در مواقعی که خود از ابتدا افزایش وزن زیادی داشته می تواند به بیماری های مختلفی همچون کمردردها ، متورم شدن مچ پا یا حتی واریس در پاها مبتلا شود. مادر باید استراحت کند و تا حد امکان پاهای خود را کمی بالاتر از قلب قرار دهد تا برگشت خون از سیاهرگ های پا به خوبی صورت پذیرد.

شما یکی از بزرگترین نقش ها را در بزرگ کردن جنین داخل شکم خود دارید. بنابراین باید توجه داشته باشید که جنین در داخل شکم نیاز به مواد غذایی نظیر پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی دارد. کلسیم را فراموش نکنید ، در هفته 17 بارداری به بعد تنظیم بودن میزان کلسیم برای رشد استخوانی و دندانی جنین شما ضروری می باشد.

 

مطالب مرتبط:

دختردار شدن