علت و درمان خانگی خارش مقعدی گرداوری شد

علت و درمان خانگی خارش مقعدی

 

خارش مقعدی

خارش اطراف مقعد یا داخل آن یک مشکل متداول است و معمولاً به حدی شدید است که نیاز فوری به خاراندن ناحیه مقعد دارد. خارش مقعد می‌تواند ناراحت کننده باشد و باعث خجالت شما شود. خارش مقعد دلایل متعددی دارد، مانند مشکلات پوستی، بواسیر و شستن بیش از حد یا ناکافی ناحیه مقعد. خارش مقعدی اغلب در مردان رخ می‌دهد و اکثر اوقات علت آن مشخص نمی‌شود.

اگر خارش مقعد برای مدت طولانی طول کشید به دکتر مراجعه کنید. آشنایی با علل ایجاد خارش باسن و همچنین علت‌های خارش مقعد می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب را پیگیری کنید. با درمان صحیح و رعایت نکات لازم اکثر افراد به طور کامل از این مشکل رهایی می‌یابند.

 

خارش مقعد چه علائمی دارد؟

خارش مقعد ممکن است همراه با قرمزی ، سوزش و زخم در اطراف مقعد باشد. خارش و التهاب ممکن است موقتی باشد و یا دائمی که بستگی به علت ایجاد آن دارد.

 

علت ایجاد خارش مقعد چیست؟

عادات شخصی عادات روتین شما در مراقبت از پوست ممکن است شامل استفاده از محصولات یا اقداماتی باشد که باعث التهاب پوست اطراف مقعد یا داخل مقعد شما شود. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از : شستن بیش از حد، شستن ناکافی، استفاده از صابون، دستمال مرطوب یا کاغذ توالت دارای رنگ و مواد معطر.

عفونت عفونت‌های منتقله از راه جنسی ممکن است مقعد را هم درگیر کنند و باعث خارش مقعد شوند. کرمک ها ممکن است باعث ایجاد خارش طولانی مدت مقعد شوند. دیگر انگل‌ها نیز می‌توانند چنین خارشی را ایجاد کنند. عفونت‌های مخمری که اغلب زن‌ها را درگیر می‌کنند نیز می‌توانند باعث خارش مقعدی شوند. زگیل تناسلی نیز می‌تواند مسبب آن باشد.

مشکلات پوستی گاهی خارش‌های ناحیه مقعد در نتیجه یک بیماری پوستی خاص مانند پسوریازیس یا درماتیت تماسی ایجاد می‌شود.

رطوبت رطوبت ناشی از عرق یا اسهال ممکن است باعث خارش مقعد شود. اگر پوست ناحیه مقعد مرطوب باشد، آسیب می‌بیند.

بعضی از غذاها برخی از غذاها هنگام دفع از طریق اجابت مزاج می‌توانند باعث تحریک و خارش ناحیه اطراف مقعد شوند. شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

کافئین شکلات آبجو آجیل محصولات لبنی غذای تند

بواسیر بواسیر یا هموروئید که موجب تورم دردناک عروق خونی در ناحیه مقعد می‌شود نیز، می‌تواند باعث خارش مقعدی شود. می‌توانید از روش‌های غیر جراحی درمان بواسیر استفاده کنید.

سرطان سرطان ، در موارد نادر، ممکن است علت خارش مقعد باشد.

 

چه چیزهایی باعث افزایش خارش مقعدی می‌شوند؟

*برخی از مواد غذایی

*مشکلات مدفوع (به عنوان مثال، نشت مدفوع روی لباس زیر و تماس آن با مقعد)

*دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

*استفاده از آنتی بیوتیک

*بیماری های مزمنی که باعث خشکی پوست می‌شوند، مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک

*تعریق شدید

 

روش‌های درمان خانگی خارش مقعد

پیشگیری از خارش مقعد عمدتاً با شستشوی صحیح آن اتفاق می‌افتد. تمیز، خشک و خنک نگه داشتن این ناحیه و جلوگیری از استعمال مواد محرک در ناحیه مقعد، یکی از اصول پیشگیری از خارش مقعدی بیشتر می‌باشد. همچنین از خارش و مالیدن این ناحیه خودداری کنید.

به آرامی ناحیه مقعد را تمیز کنید. بعد از اجابت مزاج، ناحیه مقعد را با آب ‌و یک صابون ملایم شستشو دهید. می‌توانید برای این کار از یک دستمال نخی مرطوب استفاده کنید. هنگام مسافرت با هواپیما نیز یک بطری خالی همراه خود داشته باشید تا بتوانید آن را از آب پر کنید و مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از لباس زیر راحت ، آزاد و نخی استفاده کنید و روزانه آن را عوض کنید. فقط در زمانی که ناحیه مقعد شما خشک است لباس زیر را بپوشید و یا ناحیه را به آرامی خشک کنید. شب‌ها از یک لباس سبک و راحت استفاده کنید که خیلی تنگ نباشد و باعث تعریق شما نشود. مثلاً زنان باید از پوشیدن جوراب شلواری خودداری کنند.

اجتناب از مصرف خوراکی‌های محرک نیز می‌تواند مفید باشد. هر روز از حمام یا دوش استفاده کنید. از مصرف صابون‌های معطر، عطر و یا پودر در اطراف ناحیه مقعد خودداری کنید.

ناخن انگشتان دست خود را کوتاه نگه دارید تا باعث آسیب پوست اطراف مقعد در هنگام شستشوی آن نشوید.

تمیز کردن آرام محل: تمیز کردن دقیق و آرام محل می‌تواند به خلاص شدن از سوزش و خارش مقعد کمک کند. شما باید به آرامی مقعد خود را در حمام یا حتی در توالت با صابون و آب بشویید. مراقب باشید که شستشو را به طور کامل انجام دهید و سپس محل را با یک دستمال یا پارچه نخی به آرامی خشک کنید.

کنترل خارش: لوسیون ها و کرم‌های کورتیکوئید می‌توانند در صورت استفاده کوتاه مدت در این رابطه مفید و موثر باشند. از مصرف کرم‌های عطری یا طبی که برای استفاده موضعی فروخته می‌شوند، خودداری نمایید، زیرا مصرف آنها می‌تواند باعث حساس‌تر شدن پوست شما شود.

محل سوزش را نخارانید: انجام این کار فقط می‌تواند باعث افزایش التهاب و ایجاد عفونت در محل شود.

دستمال توالت خود را عوض کنید: از دستمال‌های نرم، آسیب ندیده و غیر رنگی استفاده کنید.

غذاهای حاوی فیبر همچون انواع مختلف حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات مصرف نمایید: رژیم غذایی مناسب داشته باشید که در آن سطح مصرف مواد غذایی خاص همچون غذاهای تند، آب پرتقال، انجیر و قهوه را محدود نمایید.

آماده باشید: هنگامی که خارج از خانه هستید، چند دستمال مرطوب و دستمال خشک کننده، مشابه آنچه برای کودکان استفاده می‌شود، همراه داشته باشید.

بی اختیاری مدفوع را کنترل کنید: اگر شما با بی اختیاری مدفوع مواجه هستید، از یک پارچه نخی کوچک بر روی محل مقعد استفاده کرده و آن را به طور منظم عوض کنید. لباس زیر شما باید نخی باشد و از استفاده لباس‌های زیر تنگ خودداری شود.

تا زمان حل شدن مشکل، طولانی مدت دوچرخه سواری نکنید: علاوه بر این از سایر فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود خودداری نمایید.