علائم بیماری های قلبی در نوزادان گرداوری شد

علائم بیماری های قلبی در نوزادان

 

معمولا تولد یک نوزاد با شادی بسیاری همراه می باشد اما اگر همین شادی با یک مشکل روبه رو باشد قطعا به غم بزرگی تبدیل خواهد شد. بیماری های قلبی در نوزادان از جمله بیماری های بسیاری مهمی است که معمولا یک نوزاد با ابتلا به این بیماری به دنیا می آید ، اما تشخیص در ساعات اولیه تا حدود زیادی می تواند از مرگ یک نوزاد پیشگیری نماید. به همین دلیل معاینه پس از تولد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اما هوشیاری والدین هم تا حدودی بسیار کمک کننده خواهد بود.

در اغلب موارد در زمان معاینه به دلیل وجود گریه های شدید نوزادی پزشک مربوطه قادر به تشخیص سلامت قلب نیست ، زیرا برای تشخیص نیاز به سکوت کامل و شنیدن ضربان قلب و . . . می باشد. زمانی که فرزند شما در کنار شما آرام می خوابد به شرایط تنفسی او دقت داشته باشد تا در صورت وجود هر نوع علائم غیر عادی به پرستار گزارش دهید. در غیر این صورت با فرض یک نوزاد سالم از بیمارستان خارج خواهید شد و زمانی که به منزل می رسید متوجه وخامت حال نوزاد خود خواهید شد.

به دقت به این علائم توجه داشته باشید. در ابتدا نحوه ی نفس کشیدن فرزند خود را بررسی نمایید. معمولا تنفس در نوزادان تندتر از سایر زمان ها است ، بنابراین اگر فرزند شما به کندی نفس می کشد باید به سلامت او شک داشته باشید. بیماری هیا قلبی در نوزادان با یک حالت کبودی بدن همراه است زیرا به دلیل عملکرد ضعیف قلب خونرسانی به نواحی مهمی از بدن انجام نمی شود. نوزاد شما به دلیل فشاری که متحمل می شود به خوبی تغذیه نمی کند و معمولا از شیر خوردن امتناع می ورزد.

معمولا بیماری های قلبی در نوزادان به چندین عامل مختلف بستگی دارد و یک مادر باردار نمی تواند از همه ی این عوامل پیشگیری به عمل آورد. به عنوان مثال آلودگی های شیمیایی ، فیزیکی در محیط ، وجود اشعه های مضر ، وجود ژن بیمارگونه مربوط به بیماری قلبی در خانواده درجه یک و . . . از جمله مهم ترین این عوامل به شمار می رود. بهترین راهکار برای پیشگیری بیماری های قلبی در نوزادان انجام یک اکو در ماه های ابتدایی باردار ی و قبل از ماه چهارم می باشد. با انجام اکوی قلب وجود هر نوع نقصی در قلب جنین مشخص خواهد شد و از نظر پزشکی تولد این جنین با مشکلاتی همراه می باشد که به همین دلیل اجازه ی سقط صادر می شود.