علائم ، پیشگیری و درمان خانگی خشکی چشم گرداوری شد

علائم ، پیشگیری و درمان خانگی خشکی چشم

 

تعریف

خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی و یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

 

علائم و نشانه ها

احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا (معمولاً با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود) از علائم خشکی چشم هستند. پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند.در بعضی بیماران گاهی خشکی زیاد چشم باعث تحریک بیش از حد جزء آبکی اشک شده و منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌کند.

 

علل و عوامل خطرساز

در این بیماری اشک به میزان کافی و یا با ترکیب مناسب تولید نمی‌شود. همچنین ممکن است به دلیل وضعیت غیر طبیعی پلک‌ها و یا ترکیب نامناسب اشک به سرعت تبخیر شود. علل خشکی چشم متفاوت است. بسیاری از اوقات با افزایش سن در برخی افراد (بویژه خانم‌ها) میزان ترشح اشک کم شده و علائم ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است از عوارض داروها مثل ترکیبات آنتی‌هیستامین، ضد افسردگی، ضد فشار خون و... باشد.

این بیماری ممکن است در جاهای گرم و خشک، بادخیز و پر گرد و غبار نیز ایجاد شود. از دیگر دلایل می‌توان به کم پلک زدن نیز اشاره کرد مثلاً به هنگام کار مداوم با رایانه و یا بیماران دچار پارکینسون که تعداد دفعات پلک‌زدنشان کم است، اشک به مقدار زیادی تبخیر شده و سطح چشم خشک می‌شود.

خشکی چشم گاهی یک علامت بیماری سیتمیک مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید، روزاسه و یا سندروم شوگرن است.

استفاده طولانی از لنز تماسی نیز از علل دیگر است. در مطالعات اخیر استعمال دخانیات نیز جزء عوامل موثر در خشکی چشم شناخته شده است.

 

پیشگیری

از قرار گرفتن در مسیر باد مستقیم دوری کنید . همچنین محیط غبار آلود و قرار گرفتن در کنار دود و محیط‌های خشک می تواند موجب تشدید خشکی چشم شما شود.

● سعی کنید در اتاق محل کار شما دستگاه تهویه هوا وجود داشته باشد البته شما می توانید دستگاه های مرطوب کننده‌های هوا بکار ببرید .

● در هنگام کار طولانی‌مدت بادر هنگام کار با رایانه حتما فواصل استراحت در نظر بگیرید.

● همچنین استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی می تواند از شروع علایم و خشکی چشم پیشگیری کند.

● به یاد داشته باشید که استفاده از بعضی داروها مانند آنتی‌هیستامین و ضداحتقان‌های موضعی یا داروهایی که خاصیت آنتی‌کولینرژیک دارند، ممکن است خشکی چشم شما را تشدید کند.

● همیشه پلک‌های خود را تمیز نگه دارید به خصوص اگر با اختلال عملکرد غده میبومین روبرو هستید در این صورت استفاده از کمپرس گرم، ماساژ پلک و شست‌وشوی پلک با صابون‌هایی که تحریک کننده نیستند، برای شما مفید است

 

درمان خشکی چشم

درمان خانگی خشکی چشم 1: ویتامین‌ها مصرف ویتامین‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. ویتامین‌ها برای پوست، سلامت عمومی و حتی سلامت چشم‌های‌تان مفید هستند. می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید که در همه‌ی فروشگاه‌های‌ بهداشتی و مواد خوراکی سالم و با قیمت ارزان در دسترس هستند. با وجود این، هم‌چنان بهتر است میزان ویتامین مصرفی‌تان را از طریق خوراکی‌ها افزایش دهید.

چشم‌های خشک نیازمند مصرف ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E هستند. این ویتامین‌ها حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

مواد غذایی که به عنوان منبع غنی از ویتامین A به شمار می‌روند عبارت هستند از جگر مرغ، گوشت اردک، گوشت خوک، گوشت ماهی، تخم مرغ، تخم اردک، ماهی کپور، و شیر.

ویتامین C در انواع مختلفی از خوراکی‌ها نظیر گریپ فروت، لیمو، توت فرنگی، آناناس، پرتقال، سورسوپ، ترگیل و غیره یافت می‌شود. هم‌چنین این ویتامین در برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، انواع فلفل‌ها، کلم و پیاز به وفور وجود دارد.

خوراکی‌هایی که سرشار از ویتامین E هستند شامل بادام زمینی، تخمه آفتاب‌گردان، جوانه‌ی لوبیا و کنجد می‌شوند. هم‌چنین ویتامین E را می‌توان در آجیل، شیر، مارچوبه، جگر گاو و گوسفند، و ماهی چرب پیدا کرد.

درمان خانگی خشکی چشم 2: خواب عمیق کافی خشکی چشم ممکن است به دلیل کم‌ خوابی نیز ایجاد شود. بنابراین، خواب عمیق نیز یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی طبیعی برای خشکی چشم به شمار می‌رود. خوابیدن می‌تواند برای بهبود هر گونه ناراحتی و مشکلات سلامتی، زمان کافی را در اختیار بدن قرار دهد. پس از ساعت‌های طولانی مشغولیت به کار و مطالعه، چشم‌ها و هم‌چنین بدن‌تان به ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارد. اگر به خوبی نخوابید، ممکن است چشم‌های‌تان گود برود و دایره‌های سیاهی دور آن‌ها حلقه بزند.

درمان خانگی خشکی چشم 3: پلک زدن اگر به دنبال درمان خانگی و طبیعی برای خشکی چشم‌تان هستید، توصیه می‌شود مرتبا پلک بزنید. عدم پلک زدن مرتب ممکن است وضعیت چشم‌های‌تان را وخیم‌تر کنید. یک آدم طبیعی می‌تواند در هر دقیقه حدود ۲۲ دفعه پلک بزند. با وجود این،‌ آدم‌هایی که زمان زیادی را رو به روی تلویزیون یا صفحه نمایش رایانه سپری می‌کنند، کم‌تر از ۷ بار در دقیقه پلک می‌زنند. در نتیجه، این وضعیت باعث خشک شدن چشم‌های‌شان می‌شود. وقتی برای مدت طولانی به یک نقطه‌ی خاص خیره می‌شوید، چشم‌های‌تان دچار کمبود رطوبت می‌شوند. پلک زدن باعث پخش شدن مایع در سراسر کره‌ی چشم و حفظ رطوبت چشم‌ها می‌شود.

درمان خانگی خشکی چشم 4: چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای امروزه چای سبز به شکلی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این چای برای سلامتی و زیبایی انسان فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد. به علاوه، چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای برای درمان خشکی چشم مفید هستند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هایی است که باعث فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی شده‌اند؛ از جمله‌ی این فواید می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان، پیشگیری از بیماری قلبی، کمک به درمان دیابت نوع ۲، و کمک به کاهش وزن اشاره کرد. چای سبز می‌تواند با آب رسانی به چشم‌ها، خشکی چشم را درمان کند. بدون شک، چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی و ساده برای بر طرف کردن خشکی چشم‌ها به شمار می‌رود.

درمان خانگی خشکی چشم 5: گلاب (آب گل رز) استفاده از گلاب به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی و سوزش چشم توصیه می‌شود. استفاده‌ی مرتب از گلاب می‌تواند برای‌تان آرامش قابل توجهی به ارمغان بیاورد. وقتی از محلول گلاب استفاده می‌کنید، ناراحتی و سوزش ناشی از خشکی چشم بعد از حدود پنج دقیقه برطرف می‌شود.

روش انجام کار: الف. دو تکه پنبه را به مقداری گلاب آغشته کنید

ب. چشم‌های‌تان را ببندید و پنبه‌ها را روی پلک‌های‌تان بگذارید

پ. چند دقیقه‌ای صبر کنید

ت. تکه‌های پنبه را از روی چشم‌های‌تان بردارید

توصیه می‌شود برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب و رضایت‌بخش، این روش درمانی را چندین بار در روز تکرار کنید