روش های درمان گیاهی و خانگی بیماری سلیاک

 

1. ماست

اغلب افراد مبتلا به سلیاک معمولا در چند سال اول بیماری آن را تشخیص نمی دهند به همین دلیل پرزهای روده به شدت آسیب می بیند. مصرف ماست برای بیماران سلیاک مفید است زیرا به رشد و نمو باکتری های مفید در روده کمک کرده و باعث تسریع بهبود بیماری می شود. حتی پزشکان نیز مصرف ماست را توصیه می کنند.

2. مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی

اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید احتمالا از کمبود ویتامین و مواد معدنی رنج می برید، بعد از اطمینان از این مسئله و مشورت با پزشک، می توانید مکمل های کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، ویتامین B12، آهن ، روی و غیره مصرف کنید. این مکمل ها سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و روند بهبودی بیماری را سرعت می بخشند.

توجه: مهم است که از مکمل های بدون گلوتن استفاده کرده و از مصرف قرص مکمل خودداری کنید زیرا قرص ها ممکن است به روده ضعیف آسیب رسانده و بدن نیز قادر به جذب کامل مواد مغذی موجود در قرص نمی باشد. بنابراین بهتر است از مکمل های تزریقی استفاده کنید.

3. برگ زیتون

برگ زیتون از سیستم ایمنی بدن در برابر حملات محافظت کرده و آن را تقویت می کند. عصاره برگ زیتون جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیک های شیمیایی محسوب می شود.

برای درمان سلیاک تنها کاری که باید انجام دهید مصرف برگ های تازه درخت زیتون است.

توجه داشته باشید که برگ های مورد استفاده ارگانیک باشند.

4. بابونه

بابونه از گیاهان دارویی مفید برای کاهش علائم بیماری سلیاک از جمله التهاب گوارشی و درد معده است.

گلدنسال نیز گیاه دارویی دیگری با خواص ضد التهابی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مصرف عصاره برگ های این گیاه برای درمان بیماری سلیاک مفید است.

5. چای زنجبیل

زنجبیل از گیاهان شفابخش است که برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و رفع برخی علائم سلیاک از جمله نفخ و باد معده و روده مفید بوده و روی عملکرد پانکراس و کبد نیز اثر مثبت دارد. توصیه می شود روزی دو بار چای زنجبیل بنوشید.

6. چای زردچوبه

زردچوبه از گیاهان ضد التهاب است که به درمان ورم روده کوچک و سم زدایی بدن کمک می کند.

نصف قاشق چایخوری زردچوبه و اندکی فلفل سیاه را به قوری آب در حال جوش اضافه کرده و بعد از دم کشیدن بنوشید.

7. چای گیاه دم اسب

این چای برای از بین بردن ورم روده و دستگاه گوارش مفید است و آن را تقویت می کند.

2 قاشق چایخوری گیاه دم اسب تازه یا خشک را به 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و حدود 3 دقیقه درب آن را بگذارید تا دم بکشد سپس بنوشید.

8. سرکه سیب

اسید استیک موجود در سرکه سیب برای بهبود هضم و رفع التهاب عالی است، به حفظ باکتری های مفید روده کمک کرده و روند درمان سلیاک را تسریع می کند.

قبل از غذا 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 فنجان آب یا همراه سالاد میل کنید.

 

منبع: کوکا