خواص انگور از دیدگاه طب سنتی ، اسلام و علمی گرداوری شد

خواص انگور از دیدگاه طب سنتی ، اسلام و علمی

 

انگور برای یک فصل زراعی طولانی مناسب است اما اغلب در باغ های خانگی نادیده گرفته می شود ولی در عین حال یکی از میوه هایی است که به طور گسترده در جهان تولید می شود، ما در این مقاله نکات خوبی برای کاشت انگور در حیاط خانه تان را به شما آموزش می دهیم.

انگور نه تنها یک میوه شیرین و پر مصرف است بلکه به عنوان زینت باغ نیز از آن یاد می شود. آن ها تولید کنندگان مهمی هستند و با هرس مناسب می توانند حداقل تا ٣٠ سال به سهولت میوه تولید کنند.

سه نوع مختلف از انگور وجود دارد :

١) امریکایی (labrusca V) ٢) اروپایی (V.viniferia) ٣) بومی آمریکای شمالی (rotundifolia V)

گونه آمریکایی طبع سردی دارد و گونه اروپایی معمولا برای نوشیدنی استفاده می شود و در مناطق گرم و خشک مدیترانه به خوبی عمل می آید. گونه سوم پوست ضخیم تری دارد و در جنوب رشد می کند.

مطمئن شوید که گیاه خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. قلمه های ١ ساله بهترین نوع هستند؛ بوته های ١ ساله مدت کمی توسط گلخانه نگهداری می شود تا به عنوان بوته ٢ ساله به فروش برسانند.

 

خواص انگور برای سلامتی از نظر علم

پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش کلسترول

پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

تقویت بینایی و جلوگیری از آب مروارید

کاهش چربی خون و فشار خون

از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند

انگور سیاه و قرمز در پیشگیری از سرطان

 

خواص انگور از دیدگاه اسلام

به نقل از پیغمبر (ص) آمده است: که انگور بخورید زیرا انگور غصه را از بین می‌برد.

امام رضا (ع) درباره مصرف انگور می فرمایند:

*انگور را دانه دانه بخورید که گوارا و هضم‌کننده می‌شود.

* اولین خاصیت انگور برطرف کردن آثار افسردگی و ایجاد روحیه شادابی است.

* خاصیت دیگر انگور کمک به گوارش و هضم غذا است.

* و انگور را به عنوان غذای کامل یاد کرده و درباره امیر مومنان حضرت علی (ع) نقل می‌فرماید که ایشان نان را با انگور می‌خوردند.

 

توصیه طب سنتی درباره خواص درمانی انگور

بسیار مقوی و مغذی ، دفع کننده سوداوی و سوخته ، درمان کننده یبوست ، التهاب معده و روده ، مفید برای سل ریوی ، احتقان کبد و طحال ، کم خونی ، نقرس ، دارای خاصیت ضد سرطانی ( به دلیل وجود ماده فلاوندئید در آن ) دارای توانایی زیاد بر ضد ویروس پولیو که عامل بیماری زای عفونت حاد ماده ی خاکستری نخاع است . و در اطفال به صورت فلج اطفال ظاهر می شود توجه شود که برای این مواد باید انگور رسیده با پوست نازک مصرف شود و خوردن آب سرد بعد از انگور باعث فساد آن در معده و ایجاد استسقاء می گردد.

1) اخلاط بدن را متعادل می کند .

2) بسیار مقوی و مغذی است.

3) خون را تصفیه می کند.

4) سینه و ریه را صاف و تمیز می کند.

5) برطرف کننده یبوست است.

6) انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.

7) در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است.

8) برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود.

9) برای درمان نقرس بسیار مفید است.

10) آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد.

11) انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از سنگ های صفراوی و مسمومیت های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاک کنند . اینگونه اشخاص باید در هر هفته بمدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند . مقدار مصرف روزانه تقریبا 2 کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند فقط می توانند آب بنوشند.

12) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و واسیر نیز مفید است.

13) برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیم گرم محتوی کمی جوش شیرین بشوئید.

14) زیاده روی در مصرف آّب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند.