در این مقاله جوانه گندم : خواص و طرز تهیه ماسک جوانه گندم آماده شد

جوانه گندم : خواص و طرز تهیه ماسک جوانه گندم

 

جوانه گندم

در کشور ما از دوران باستان، جوانه‌ها و اهمیت استفاده از آن‌ها برای مردم مشخص شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته که مردم ما استفاده از گیاه جوانه گندم را به عنوان یک آیین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شکل تهیه سمنو در سفره هفت سین لازم می‌دانستند.

زمانی که گندم جوانه می‌زند، تغییر شکل داده، تغییرات شیمیایی که در دانه‌ها در حین جوانه‌زدن رخ می‌دهد باعث می‌شود املاح و ویتامین‌های آن افزایش یابد. به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌ها به مقدار زیادی افزایش می‌یابند.

در شروع روند جوانه زدن، نشاسته موجود در دانه شکسته شده و به قندهای ساده گلوکز و ساکارز تبدیل می‌شود که این عمل به وسیله آنزیم آمیلاز صورت می‌گیرد. گندم جوانه زده همچنین دارای ترکیباتی مانند ویتامین A ،B1 ،B6 ،B12 ،E، اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم و منیزیم نیز می‌باشد که پس از اینکه جوانه به اندازه خود گندم رشد کرد، می‌توان از این مواد بهره برد.

 

خواص جوانه گندم و تاثیر آن در زیبایی

جوانه گندم جزو آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌ها به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند. این درحالی است که جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامین A است. ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می‌شود.

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پرارزش و سرشار از ویتامین E و ویتامین‌های گروه B است. ویتامین E امروزه به عنوان معجزه‌گر و اکسیر جوانی معرفی می‌شود. سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است.

به اعتقاد برخی از متخصصان پوست، مو و زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو ، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است و بدین منظور می‌توانید از ماسک جوانه گندم خانگی یا بازاری استفاده نمایید که موجب شادی و طراوت و روشنی پوست می‌شود.

بر اساس نظر اغلب پزشکان زیبایی، ۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم خام، در حدود ۱.۵ گرم چربی اشباع نشده، ۹ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین، ۲ گرم فیبر رژیمی، ۲ گرم قند را دارا بوده و فاقد کلسترول می‌باشد و میزان کالری آن در حدود ۶۰ است. جوانه گندم حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر می‌باشد.

جوانه گندم منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین های B می باشد. در واقع، ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B6 و فولات موجود در جوانه گندم از انواع ویتامین‌های ضروری بدن هستند. ویتامین‌های گروه B برای سلامت قلب و عروق و مغز حیاتی می‌باشند. جوانه گندم سرشار از ویتامین‌های E و C است. از همین‌ رو یک ضد‌ لک قوی به شمار می‌‌رود و مصرف آن به صورت خوراکی یا ماسک، از ایجاد لکه‌‌های ناشی از آفتاب جلوگیری می‌‌کند.

 

ماسک های جوانه گندم

در ادامه مختصری درباره خواص ماسک جوانه گندم خواهیم گفت و طرز تهیه ماسک جوانه گندم را به چند روش مختلف به شما آموزش می‌دهیم تا با استفاده از یک یا چند مورد از این ماسک‌های ساده، پوستی روشن، شفاف و بدون لک داشته باشید.

1- طرز تهیه ماسک جوانه گندم برای شفافیت پوست:

برای داشتن پوستی شفاف و با طراوت، ماسک جوانه گندم و ماست بسیار مفید است. برای تهیه ماسک جوانه گندم و ماست باید ۱ قاشق پودر جوانه گندم را با مقداری ماست تازه ( اگر پوست چربی دارید، از ماست کم چرب استفاده کنید) مخلوط کرده و روی صورت بمالید. ماسک را با حرکات دورانی و از پایین به بالا روی پوست بمالید و با حرکات چرخشی ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه پوست را با آب ولرم پاک کنید و ماساژ دهید. این ماسک به مرور زمان باعث شفافیت و لطافت پوست شما خواهد شد. بهتر است این ماسک را بعد از بخوردادن روی صورت بمالید.

2- ماسک جوانه گندم برای لایه بردای پوست صورت:

ماسک جوانه گندم و عسل علاوه بر پیلینگ یا لایه‌برداری، ماسک شاداب‏‌کننده پوست نیز می‌‏باشد. 3 ق غذاخوری عسل را روی حرارت ملایم به صورت روان درآورده و 3 ق غذاخوری شیر و 3 ق غذاخوری آرد را به میزان مساوی آرام آرام به آن اضافه کنید. یک ماده خمیری یکدستی به دست می‏‌آید که باید آن را روی پوست بمالید. پس از ۲۰ دقیقه دراز کشیدن و تنفس آرام و عمیق، با پنبه آغشته به شیر ماسک را به صورت ملایم از پایین به بالا از روی پوست بردارید. سپس پوست را با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک برای درمان جوش‌های سر سیاه و لک‌های صورت نیز بسیار مفید است و در صورت استفاده مداوم و منظم پوست صورت را روشن می‌کند.

3- ماسک جوانه گندم برای شادابی و لطافت پوست:

برای داشتن پوستی شاداب و جوان که لظافت کم‌نظیری دارد، استفاده از ماسک جوانه گندم و شیر را توصیه می‌کنیم. برای تهیه ماسک جوانه گندم و شیر مقداری جوانه گندم آسیاب‌شده را در ظرفی بریزید و کمی شیر را به تدریج به آن اضافه کنید تا مخلوط شیر و جوانه گنم به شکل خمیری شکل در آید. سپس پوست خود را بشویید و چند دقیقه‌ای بخور دهید. حالا ماسک جوانه گندم و شیر را از قسمت پایین صورت خود به سمت بالا روی پوست صورت بمالید و با حرکت های چرخشی پوست خود را ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه، صورت خود را با آب سرد بشویید.