خواص و مضرات شلغم

 

شلغم جزء میوه های نشاسته دار به شمار می رود. اگرچه ریشه میوه شلغم به طور عمده استفاده می شود اما سبزی تازه ایی که بالای آن رشد می کند بسیار مغذی است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی می باشد. شلغم می تواند یک جایگزین مناسب برای افرادی که می خواهند رژیم کم کالری دریافت کنند, باشد و حدود یک سوم کالری موجود در سیب زمینی را داراست.

 

مزایای درمانی و خواص شلغم

شغلم مانند بسیاری از میوه های دیگر کم کالری و بسیار مغذی است. این میوه برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر و مفید است. در این مطلب 17 مزیت شلغم را بررسی می کنیم.

1- پیشگیری از سرطان

شغلم سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و مواد شیمیایی گیاهی مفید برای سلامتی بدن می باشد که خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد. وجود ماذه گلوکوزینولات در شلغم باعث می شود که این میوه مانع سرطان و کاهش اثر آن در بدن شود. همچنین این مواد شیمیایی گیاهی به روند دفع سموم کبد کمک می کنند و با اثرات سرطان زا در بدن مقابله کرده و می توانند رشد سلول های تومور را متوقف کنند. گنجاندن این میوه در رژیم غذایی روزانه خود می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان و خطر ابتلا به تومورهای روده بزرگ و مقعد را کاهش دهد.

2- سلامتی قلب و عروش

حضور مقادیر زیادی ویتامین K در شلغم باعث شده است که این میوه دارای خواص ضد التهابی بی شماری باشد که حملات قلبی، سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند. همچنین این میوه به هضم غذا کمک می کند و کلسترول خون را کاهش داده و از این رو برای سلامتی قلب و عروق موثر است. به علاوه شلغم حاوی منبعی به نام فولات است که سیستم قلبی را تقویت می کند.

3– سلامتی استخوان ها

شلغم یکی از منابع مهم پتاسیم و کلسیم به شمار می رود که به منظور رشد استخوان ها و ترمیم آن ها حیاتی است. مصرف منظم این میوه می تواند از آسیب مفاصل، پوکی استخوان و بیماری آرتریت روماتوئید جلوگیری کند.

4- سلامتی ریه

مواد سرطان زا در دود سیگار سبب کاهش ویتامین A می شود که کمبود این ویتامین منجر به التهاب ریه، نفخ و سایر مشکلات ریوی می شود. ویتامین A موجود در شلغم می تواند با این مسئله مقابله کرده و بخشی از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کند.

5- کمک کننده در هضم عذا

فیبر بالای شلغم از سیستم گوارشی بدن حمایت می کند و در نتیجه می تواند در هضم غذا بسیار موثر باشد.

6- پیشگیری از تصلب شریان ها (آترواسکلروز)

بسیاری از رادیکال های آزاد ناشی از اکسیداسیون در بدن به علت وجود سطح بالایی از کلسترول بد در خون و تجمع پلاکت ها در بدن ایجاد می شوند و در نتیجه بیماری تصلب شرایین که به عروق خونی صدمه وارد می کند، شکل می گیرد. ویتامین های C و E و بتاکاروتن موجود در شلغم آنتی اکسیدان های قوی برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن می باشند. بنابراین مصرف منظم شلغم مانع از توسعه و پیشرفت این بیماری می کند.

7- درمان بیماری های شایع

شلغم می تواند بیماری های شایع ایی نظیر بواسیر را درمان کند. مصرف منظم این میوه حتی می تواند در دفع سنگ های ریز کلیه موثر باشد.

8- درمان چاقی

این میوه یکی از مواد بسیار مفید و موثر در درمان چاقی محسوب می شود چرا که علاوه بر اینکه کم کالری می باشد، فیبر بالای موجود در آن سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب افزایش سوخت کالری بدن می شود.

9- درمان آسم

خواص ضد التهابی بالای شلغم به دلیل وجود سطح بالای ویتامین C باعث شده تا این میوه یک آنتی اکسیدان قوی محسوب شود. این خاصیت شلغم باعث شده تا درمان آسم و کاهش علائم آن بسیار موثر باشد. مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف این میوه می تواند خس خس سینه را کاهش دهد.

10- جلوگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلات شایع ایی می باشد که به خصوص در تابستان شدت می گیرد. مصرف آب شلغم در رهایی از شر بوی بد دهان بسیار موثر است و به طور کلی نوشیدن آب شلغم برای سلامتی بسیار مفید است.

11- تقویت سیستم ایمنی بدن

شلغم نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن بازی می کند. محتوای بتاکاروتن موجود در شلغم در تولید غشاهای سالم کمک بسیاری می کند.

12- سلامت چشم

یکی دیگر از خواص شلغم, ترویج سلامتی چشم و جلوگیری از ابتلا به بیماری های چشمی نظیر آب مروارید است که ناشی از وجود لوتئین در شلغم می باشد که یک نوع کارتنوئید می باشد که برای سلامتی چشم بسیار موثر است.

13- مزایای آنتی اکسیدان ها

شغلم سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین های C, A, E و منگنز و بتاکروتن می باشد. علاوه بر این این میوه سرشار از مواد مغذی دیگر نیز است که از آسیب به DNA جلوگیری می کنند.

14- سلامتی پوست

وجود آنتی اکسیدان های بیان شده و همچنین مس برای حفظ سلامتی پوست حیاتی است که شلغم همه ی این مواد حیاتی را داراست. بنابراین یکی دیگر از خواص شلغم , مزایای آن برای سلامتی پوست است. همچنین مصرف منظم این میوه پوست را شفاف و درخشان و صاف نگه می دارد.

15- درمان کوبیدگی پا

مصرف خارجی شلغم بر روی پای ترک ترک شده می تواند آن را درمان کند. توصیه می شود 12 شلغم را به همراه برگ هایش در آب جوشانده و قبل از خواب، پاها را در این آب به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. سپس با دستمالی تمیز پاها را تمیز و خشک کنید. انجام این کار به مدت 3 روز می تواند پوست پا را ترمیم کرده و چین و چروک آن را برطرف کند.

16- ضد پیری

همان طور که بیان شد یکی از خواص شلغم , مبارزه با رادیکال های آزاد می باشد. این رادیکال های آزاد سبب پیری پوست می شود که مصرف شلغم می تواند با آن مبارزه کند.

17- سلامتی مو

از آن جا که شلغم حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بسیاری است، برای سلامتی موها نیز مفید است. مصرف منظم این میوه می تواند سلامت و رنگ موها را بهبود ببخشد و به حفظ موهای سالم کمک می کند.

 

مضرات مصرف شلغم

مضرات مصرف شلغم

استفاده از مواد غذایی در حد تعادل و مناسب با نیاز بدن، برای بدن مفید است و مصرف بیش از حد هر نوع ماده غذایی برای سلامنی می تواند مضر باشد. شلغم نیز یکی از مواد غذایی می باشد که استفاده درست و به اندازه آن برای سلامتی مفید است ولی باید در مصرف آن زیاده روی نشود. از جمله خطراتی که ممکن است مصرف شلغم ایجاد کند عبارت اند از:

تداخل دارویی- شلغم می تواند با داروهای خاصی مانند نیتروگلیسیرین تداخل داشته باشد و مصرف آن همزمان با یکدیگر به بدن آسیب بزند.

 

شلغم و عسل

شغلم فواید زیادی دارد و توصیه های زیادی برای خوردن این میوه مفید شده است. خام و پخته ان هر دو برای سرماخوردگی و سرفه و سر درد و سینوزیت و گلو درد مفید است.

آب شلغم‌ را اگر قرقره کنید برای گلو درد و بهبودی آن کمک می کند‌.از همه روش های خوردن شلغم معجون عسل و شغلم معجزه گر و درمان فوری سرماخوردگی و سرفه و گلو درد می باشد.

 

منبع : آرگا