بررسی مشکلات تیروئید در کودکان گرداوری شد

 

بررسی مشکلات تیروئید در کودکان

 

تیروئید یک غده همانند پروانه در قسمت میانی گلو می باشد که با تغییرات خاص خود از نظر توان عمومی بدن ، میزان افزایش یا کاهش وزن تأثیرگذار خواهد بود. برخلاف تصور بسیاری از افراد تیروئید و بیماری های مرتبط با آن تنها در بزرگسالان رخ نمی دهد ، بلکه تیروئید در کودکان به نسبت با علائم مهم تری ظاهر خواهد شد که باید پیگیر آن باشید. برخی از نوزادان با علائم کم کاری تیروئید متولد می شوند که اکثر آنها درمان پذیر و تنها در عده ای این بیماری تا پایان عمر همراه خواهد بود.

معمولا تشخیص بیماری هایی که در کودکان وجود دارد بر حسب رفتارهایی که از خود نشان می دهند کمی مشکل است ، بخصوص تیروئید در کودکان که معمولا با علائم ظاهری خاصی خود را نشان نمی دهد و تنها در زمانی که بیماری به اوج خود خواهد رسید با علامتی مثل بزرگ شدن تیروئید آشکار خواهد شد. کودکانی که در خانواده آنها بیماری تیروئید در سنین پایین شروع شده در معرض خطر قرار دارند و باید هرچند وقت یکبار از نظر عملکرد تیروئید بررسی شوند.

تیروئید در کودکان باید هرچه زودتر تشخیص داده شود ، زیرا اگر زمان تشخیص طولانی تر شود معمولا آسیب های جدی به گیرایی کودک ما وارد می شود و او را در سنین یادگیری دچار مشکل خواهد کرد. بیماری کم کاری تیروئید از نظر آماری بسیار پرشیوع تر از بیماری پرکاری تیروئید خواهد بود و معمولا برای تشخیص و درمان آن و جلوگیری از آُیب به مغز تنها یک إلی سه ماه فرصت دارید که این فرصت در همان روزهای ابتدایی پس از تولد می باشد. پس از آن رفته رفته هورمون تیروئید و کاهش تولید آن بر روی هوش کودک مؤثر خواهد بود. در اکثر موارد درمان های دارویی به خوبی پاسخگوی نیاز غده ی تیروئید می باشد و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.